onsdag 25 mars 2015

TUNEDAL, JENNY (SVERIGE)


TUNEDAL, JENNY (SVERIGE)
Poet, kritiker, lektor vid Litterär Gestaltning, Akademin Valand. 

2003-2005

 

För mig var FSL:s seminarium helt avgörande på flera sätt. 

     Det var en stor gåva att få denna öppning mot ett kvalificerat, internordiskt litterärt och kritiskt samtal, och det kom att betyda oerhört mycket för mig i mitt arbete som poet, kritiker, översättare. Seminariet var en miljö där jag kunde pröva mig själv som kritiker och författare och få engagerade, generösa, skarpa och kunniga svar. 

     Seminariets insisterande på en konstnärlig, kritisk praktik och att denna skulle kunna ta plats i och samtala med en bred litterär offentlighet var uppfordrande och inspirerande. Det fick mig att både våga och tänka mer som kritiker. Idag, när den breda litterära offentligheten tycks än mer kringskuren och sönderfallande än för 10-12 år sedan, föreställer jag mig att FSL:s funktion som samlande punkt och som ställningstagande är mer avgörande än någonsin. Inte bara för dess deltagare, utan för alla som arbetar inom det litterära fältet i de nordiska länderna.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar