onsdag 25 mars 2015

OTERHOLM, KNUT (NORGE)


OTERHOLM, KNUT (NORGE)
Stipendiat / Høgskolelektor ved Høgskolen i Oslo og Akershus
knut.oterholm@hioa.no


Jeg har kjent til FSL:s seminaret fra begynnelsen, men ikke hatt anledning til å delta så mange ganger.
Jeg har deltatt på en eller to samlinger i Oslo relativt tidlig i perioden og på et seminar i Stockholm høsten 2013.
Forutenom deltakelsen på seminarene har kjenner jeg til seminaret gjennom publikasjoner på nett og i bøker som er resultat av seminaret.

 
Det er i en situasjon der artikulasjonen av kvalitet i tiltagende grad (i alle fall medialt) skjer i et kvantitativt språk og der den kunstneriske og den faglige kvalitetsvurderingen av kunst og kultur tilkjennegis en stadig lavere status, jeg mener FSLs sine seminarer om kritikk har vært og er så viktig. Med sin genuint dialogiske form og tverrfaglighet opplever jeg FSL:s seminar som noe ganske unikt i Norden. Samtaleformen tilbyr et nødvendig rom for både å utvikle arbeider i prosess – men der også en møteplass om man bare er ute etter kunnskapsgivende prosesser. At seminaret har pågått i over 10 år, har gjort at det har kunnet utvikle en form, som ikke minst tar den praktiske kunnskapstradisjonen på alvor. Seminaret synliggjør på den måten viktige problemstillinger i diskusjonen om kunnskapsgrunnlaget for kvalitet og vurdering både i kulturpolitikken og i kritikerinstitusjonen. Kritikk som en «slags kunst» som Atle Kittang sa kan vi bare utøve og øve opp berre i eit offentleg rom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar