onsdag 25 mars 2015

BENÉR, THERESA (SVERIGE)


BENÉR, THERESA (SVERIGE)
Teaterkritiker och kulturproducent 29 media

Vid tre tillfällen: 2009? (seminarium i Stockholm), 2010 (seminarium i Stockholm) och 2012 (Kritikerfestivalen i Malmö)

 

Seminarierna och mötena präglas av en delad ambition att föra en öppen och kritiskt utforskande dialog om de olika typer av kunskap som förmedlas genom konst, estetiska strategier och intellektuella framställningar inom humaniora. Som inbjuden talare hos FSL har jag själv berikats av deltagarnas aktiva reflektioner och de dialoger vi kunnat föra. Det är mitt intryck att samtalen drivs av deltagarnas uppriktiga nyfikenhet på och respekt för varandras olika erfarenheter och ståndpunkter, och allas önskan att dela med sig av kunskaper utan att söka ”positioner” för egen vinnings skull. Därutöver är FSL naturligtvis ett föränderligt nätverk där man får värdefulla kontakter bland kollegor som ju ofta sitter och arbetar enskilt. Jag kan bara beklaga att det mesta av verksamheten utspelas i Stockholm (jag bor i Malmö), för hade jag haft FSL på närmre håll skulle jag ha deltagit mer aktivt i arbetet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar