onsdag 25 mars 2015

HANSSON, CECILIA (SVERIGE)


HANSSON, CECILIA (SVERIGE)
Poet, översättare
konkret deltagande i seminarium: september 2014 (även indirekt deltagande - förklaras nedan)

1996-97 satt jag i publiken på "Fria seminariet för poesi, poetik och kritik" - embryot till FSL.
På den tiden var jag en ung skrivarkurselev. 
Seminarierna och samtalen efteråt kom att betyda oerhört för mycket för mig. 
     Det var angelägna, litterära ämnen som utforskades och togs på allvar, och som sporrade mitt eget skrivande.
     Även om jag själv bara deltagit i ett enda av FSL-seminarierna (som höll mycket hög kvalitet - högt i tak och tillåtande samtalsklimat, många olika sorters kunskap som samsades) har FSL ändå kommit att betyda mycket för mig.
     För FSL är ett sammanhang sträcker sig långt utanför seminarieverksamheten.
     Jag har t. ex. läst tidskriften Kritiker i många år och besökt flertalet tillställningar (uppläsningar, releaser) knutna till tidskriften. Har då i princip alltid har man fått med mig känslan av ett sökande utanför den egna disciplinen och en seriös lekfullhet.
     Även skriftserien från Ariel har gett mig flertalet aha-upplevelser. T ex kan nämnas: "Performativ kritik", ”Baklängesöversättning” och "Och de såg att de var nakna”
     Min känsla är att vi är många inom konst- och litteraturvärlden som nåtts av FSL:s olika verksamheter, att verksamheten har gjort avtryck i den offentliga debatten, på översättar-utbildningar och i mångas egna skrivande, även utanför Sveriges gränser. Det är något av en samtalsgrund som byggs, en erfarenhetsbas som många kan ta del av.
     För min egen privata del kan jag nämna att samarbetet med den norska författaren Inger Bråtveit (vi skrev en bok ihop, "Loveprosjekt”, Oktober forlag, 2009) kanske inte blivit av om inte hon deltagit i FSL:s seminarier och intresserat sig så för svensk litteratur. På samma sätt som Biskops Arnö är FSL oerhört viktigt i arbetet att skapa och bibehålla nordiska nätverk inom litteraturlivet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar