onsdag 25 mars 2015

AXÉN, ANNELIE (SVERIGE)


AXÉN, ANNELIE (SVERIGE)
Litteraturvetare / frilansjournalist / bokrecensent / skönlitterär organisator / författare
annelieaxen@gmail.com

HT 2006 - VT 2009


FSL är ett demokratiskt, estetiskt och etiskt tänkande rum -- där deltagarna, med de mest olika bakgrunder, berikar varandra inte bara professionellt utan också på ett högst personligt och allmänmänskligt vis. Därför är det ett nätverk som fortsätter att verka även efter man har lämnat det. Den självorganiserade formen vilar på varje deltagares förmåga att bidra aktivt till samtalet -- seminariet är bara så bra som dess deltagare -- samtidigt är strukturen så långt från ett elitistiskt tänkande man kan komma -- jag har själv upplevt hur det var att komma som nyutbildad litteraturvetare och skrivarskoleelev in i ett professionellt samtal där jag behandlades som en like, bland likar. Det går inte att underskatta vilken betydelse FSL har haft för mitt eget professionella liv, och då tänker jag särskilt på min tid som medgrundare och redaktör i FSL-tidskriften Kritiker. Tidskriften Kritiker skapades som en kanal för seminariedeltagarnas litteraturkritiska texter, men också, och kanske främst, som en viktig kontaktyta mot de litterära oftentligheterna i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Mina år på seminariet var tätt förbundna med mitt arbete som redaktör för tidskriften, och när jag avgick som redaktör, lämnade jag också FSL. FSL är ett unikt samarbete som går tvärs över forskarseminarier, kollegial utväxling, tvärfaglig skrivarkurs för rutinerade och dilettanter -- och som sätter inte bara forskare, författare och kritiker i samtal  -- utan även språkområden: danskan, svenskan, finländan och norskan. Magnus William Olsson är dess outtröttliga förnyare, som med beundransvärd uthållighet syresätter samtalet om litteraturen och kritiken, och utmanar det till att bryta ny mark. Även Ulf Eriksson, under sin tid som koordinator, hade en förmåga att entusiasmera och leda gruppen till djupare och klarare tänkande. Det är helhjärtat som jag ger min allra mest positiva evaluering till FSL. Tusen tack för det arbete som jag fortfarande ser pågå, i media, runt omkring i Norden, i makro- och mikrooffentligheter i form av svallvågor efter nätverket FSL.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar