onsdag 25 mars 2015

PEDERSEN, DANIEL (SVERIGE)


PEDERSEN, DANIEL (SVERIGE)
Doktorand

Vår och höst 2014.

 

FSLs seminarier erbjuder enligt mig en unik mötesplats mellan både olika konstformer och discipliner. Samtalen inte bara korsbefruktar de olika konst- och vetenskapsgrenarna utan håller också hög intellektuell klass genom den goda organisationen och de många inbjudna gästerna. Som akademiker har jag upplevt att seminariet på FSL erbjuder en egen tankeform med sin egen speciella dynamik. För att en sådan hög intellektuell nivå skall bevaras hoppas jag verkligen att det finns möjlighet att ordna ett långvarigt samarbete för FSL med en lämplig partner. Jag tänker mig snarast den fria seminarieformen som en återgång till symposiet i grekisk mening, till ett sätt att förhålla sig till tanken som fanns det inte någon skillnad mellan filosofi och poesi. Enligt mig är det just sådana eftertankens platser som erbjuder en särskild kontinuitet och möjlighet att tänka de långa fria linjerna bortom samtidshetsens stress. Jag tror att engagemanget hos deltagarna vittnar om hungern efter ett sådant intellektuellt utbyte. Jag hoppas verkligen att FSL kommer att bestå så att jag, och andra med mig, ska ha möjligheten att får fortsätta samtala och tänka i sådana former.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar