onsdag 25 mars 2015

HAGERUP, SIMEN (NORGE)


HAGERUP, SIMEN (NORGE)
Herr (forfatter/oversetter/kritiker)
simen.hagerup@gmail.com
2006-2007

De to årene jeg deltok på FSLs seminarer var for meg innholdsrike og givende på en rekke plan. Samtalene som fant sted internt, såvel som de offentlige seminarene og foredragene vi som gruppe organiserte, virket både opplysende, idet andre FSL-ere presentere resten av oss for ideer og forfattere vi ellers kanskje ikke ville ha kommet i kontakt med, og skjerpende, da det høye nivået på presentasjonen og innholdet fikk enhver av oss til å løfte oss etter nakkehårene for å nå lengst mulig som gruppe. Seminaret fungerte både som et "trygt" sted å lufte "utrygge" ideer (i de interne samtalene innad i gruppen) og som en platform for offentlig eksponering når disse ideene hadde blitt mer gjennomtenkt (som foredragsholder/deltaker i de offentlige seminarene). I tillegg til det rent faglige utbyttet spilte FSL en ikke ikke uviktig rolle som brobygger mellom forskjellige aktører i de skandinaviskspråklige landene, i en tid da store deler av det nordiske nettverket var under nyoppfinning – som det vel alltid er. Personlig knyttet jeg gjennom FSL kontakter som forblir viktige for meg i dag nesten ti år senere, og det er min oppfatning at FSL var og forblir en viktig bit i det puslespillet som utgjør "den skandinavisk/nordiske litterære offentligheten."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar