onsdag 25 mars 2015

PETERSEN, HENRIK (SVERIGE)


PETERSEN, HENRIK (SVERIGE)
Kritiker, redaktör, översättare
2005–2008

 

På senare tid har jag som kritiker bidragit med följande: Jag har skrivit sporadiska litteraturrecensioner för Sydsvenskan/Helsingborgs Dagblad. Och jag har skrivit två essäer som använts till för- resp. efterord i böcker. Jag skrev förordet till holländske Cees Nootebooms roman I de nederländska bergen. Och jag skrev efterordet till Jörgen Linds kommande diktsamling Vita kommun, som är sista delen i en pentalogi, så det arbetet handlade om fem böcker. Nooteboom-förordet handlade om några veckors arbete. Essän om Lind krävde flera månader. För att sådana längre kritiska arbeten ska bli bra krävs ett stort tankearbete, som rymmer många felbeslut på vägen, och ett arbete med stil, som är tidskrävande men nödvändigt för att texten alls ska bli användbar. När är en sådan text är klar och duglig har den mycket att bidra med för förståelsen av ett författarskap, alt. teman och villkor för skriften. Det jag i det här sammanhanget vill betona är, att om jag inte fått i uppdrag att skriva de här sakerna, dvs. om inte någon satt och väntade på att få bedöma dem och använda dem, så hade de aldrig blivit till. Inte för att jag inte skulle vilja tänka och skriva om de här ämnena, men arbetet är så krävande att jag aldrig skulle ha orkat bemöda mig. Och det är vad Fria seminariet ger många verksamma skribenter på en och samma gång; med en sorts myrstackseffekt, där helheten motsvarar mycket mer än delarna/deltagarna. Där gavs nämligen tillfälle att intensivt arbeta med litterära ämnen i ett större format, vilka förväntades lämnas vid särskilda tillfällen, och som därefter bedömdes av en ganska stor grupp kvalificerade läsare, med helt olika bakgrund. Därefter fick arbetena gå tillbaka till arbetsbordet och bearbetas igen. Det är en unik form av grupparbete inom det litterära fältet. Och jag skulle egentligen alltid vilja ha det sammanhanget i mitt liv. Både för redan rutinerade skribenter och för ännu oerfarna, så är Fria seminariet är en ren skatt i form av erfarenhet. Åtminstone för mig gav FSL under de åren jag var med – och bidrog med virrig, vinglig essä – en ovärderlig grund för många av de arbeten jag gör i dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar